Hösten 1999 anordnades för första gången en
internationell konferens i Stockholm, som på allvar
genomlyste människans relation till musik. Ett 20-tal
forskare och experter inom respektive område redogjorde
för frågeställningar som:
- Vad är 'nedärvt'
och vad är 'utvecklat' inom musik?
- I vilka rituella
sammanhang har musik använts genom tiderna?
- Kognitivt beteende
och känslomässig påverkan genom musik.
- Musik i film och reklam; den
diskreta övertalaren. ('abstract' för Örjan Strandbergs
föredrag)
- Att påverka
konsumenten genom musik.
- Vilka fysiologiska
och psykologiska effekter framkallar musiken i
vår livsmiljö?
- Återanvändning av
befintlig musik i manipulativa sammanhang.
- Upphovsrätt;
historiskt, ekonomiskt och moraliskt.
- Musiken - individen
och social kontroll.
- Musikindustrins
förändrade struktur. hot eller möjlighet?
Konferensen avsåg att
stimulera till framtida forskning, även
gränsöverskridande sådan.
Talare och föredragshållare:
Hans Wigzell, Jan Ekstedt, Nils L. Wallin, Steven Brown,
Ellen Dissanayake, Ulrik Volgsten, Peter J. Martin,
Claudia Bullerjahn, Örjan Strandberg, Michel Chion,
Philip Tagg, Rob Strachan, Bengt Arne Wallin, Adrian
North, Töres Theorell, Ola Stockfelt, Yngve Åkerberg,
Roger Wallis, Thomas Anderberg, Göran Rosenberg, Olle
Edström m.fl.
Konferensen, som ägde
rum under tre dagar i Stockholm 17-19 september,
arrangerades av Karolinska institutet: institutionen för
folkhälsovetenskap i samarbete med Hjärnåret (Svenska
Neurologföreningen) och SAMI, Svenska Artisters och
Musikers Intresseorganisation med stöd av SKAP, Svenska
Kompositörer av Populärmusik samt SMFF, Svenska
MusikförläggareFöreningen.
|