MUSIC AND MANIPULATION

en internationell konferens i Stockholm 1999.


Hösten 1999 anordnades för första gången en internationell konferens i Stockholm, som på allvar genomlyste människans relation till musik. Ett 20-tal forskare och experter inom respektive område redogjorde för frågeställningar som:
  • Vad är 'nedärvt' och vad är 'utvecklat' inom musik?
  • I vilka rituella sammanhang har musik använts genom tiderna?
  • Kognitivt beteende och känslomässig påverkan genom musik.
  • Musik i film och reklam; den diskreta övertalaren. ('abstract' för Örjan Strandbergs föredrag)
  • Att påverka konsumenten genom musik.
  • Vilka fysiologiska och psykologiska effekter framkallar musiken i vår livsmiljö?
  • Återanvändning av befintlig musik i manipulativa sammanhang.
  • Upphovsrätt; historiskt, ekonomiskt och moraliskt.
  • Musiken - individen och social kontroll.
  • Musikindustrins förändrade struktur. hot eller möjlighet?

Konferensen avsåg att stimulera till framtida forskning, även gränsöverskridande sådan.

Talare och föredragshållare:
Hans Wigzell, Jan Ekstedt, Nils L. Wallin, Steven Brown, Ellen Dissanayake, Ulrik Volgsten, Peter J. Martin, Claudia Bullerjahn, Örjan Strandberg, Michel Chion, Philip Tagg, Rob Strachan, Bengt Arne Wallin, Adrian North, Töres Theorell, Ola Stockfelt, Yngve Åkerberg, Roger Wallis, Thomas Anderberg, Göran Rosenberg, Olle Edström m.fl.

Konferensen, som ägde rum under tre dagar i Stockholm 17-19 september, arrangerades av Karolinska institutet: institutionen för folkhälsovetenskap i samarbete med Hjärnåret (Svenska Neurologföreningen) och SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation med stöd av SKAP, Svenska Kompositörer av Populärmusik samt SMFF, Svenska MusikförläggareFöreningen.


©   Vision & Sound AB™   .